Mileniálové – generace Y

generace Y
Mileniálové – generace Y

Termín mileniálové nebo generace Y už jste pravděpodobně slyšeli a pokud ne, jde o generaci lidí narozených v období 1980 až do přelomu milénia. Často se setkáte i s pejorativními označeními líná generace, nešťastná generace, generace narcistů bydlících stále u rodičů nebo i generace Já (já na prvním místě). Mezigenerační rozdíly tady byly a vždy budou. Záleží ale na úhlu pohledu a na tom, co vidět chcete. Představme si takového mileniála.

Generace Y tvoří například v USA ¼ populace. Generace Y je opravdu početná, narozena v poslední obrovské vlně babyboomers. Mileniálové vyrůstali od ranného dětství se sofistikovanou technologii, která je jim vlastní, jsou imunní vůči většině marketingových a prodejních tahů. Jejich život se z části odehrává na sociálních sítích, při internetové komunikaci. Jsou hodně segmentovaní, rasově a etnicky různorodější s vyšší tolerancí k rozdílům. Generace je velmi flexibilní, mění se ve své módě, stylu vědomí i komunikaci rychlostí internetu. Děti, které se narodily ve dvojím příjmu nebo s jedním rodičem často řeší příjmy a chod domácnosti od potravin po pořízení auta. Hovoří se o ní jako o generaci narcistů a lidí s vysokými nároky, která vyrůstala pod mantrou „sleduj své sny“. Často vstupují do dospělosti s nerealistickými očekáváními, které vedou k deziluzi a depresím.

Ačkoliv je generace mileniálů označována za línou a nestálou v zaměstnání, typickým znakem fluktuace, ale i pro tu mají svůj důvod. Zatímco pro generaci jejich rodičů jsou práce a peníze jednou z vrcholu žebříčku hodnot, generace Y to tak nemá. Peníze důležité jsou, ale nejsou hlavním prostředkem k tomu, jak si užít život. Pracují kvůli tomu, aby mohli krásně žít, práce je musí bavit, musí být zajímavá a dobře placená. Práci nehodlají obětovat vše. Vedle zaměstnání je pro ně důležitý osobní život a vlastní rozvoj.

Na rozdíl od svých rodičů si mileniál nedovede představit život na jednom místě, v jednom zaměstnání. Rád zkouší nové věci a rád se učí. Je ochoten pracovat naplno jen ve chvíli, kdy je práce smysluplná a baví.

Jejich cílem není vlastnit – auto, dům, pozici ve firmě, software nebo partnera (vdávají se a žení méně než předchozí generace). Mileniál je v pohodě s pronájmem, autem na leasing nebo sdíleným, místo jedné dlouhé kariéry má projekty a technologie vnímá jako službu. Nehromadí věci, hromadí zážitky a přímou zkušenost. Zajímají se o své okolí i stav planety, snaží se být efektivní, trendy i šetrní k přírodě. Mileniál rád sdílí – bydlení, posty na facebooku i kvásek na chleba. A bydlení rádi sdílí také s rodiči jako méně finančně náročnou variantu. Dospělost už nedefinuje založení rodiny ani hypotéka, ačkoliv 53 % mileniálů má již dítě.

Existuje spousta studií a analýz chování generace Y, interpretace výsledků má jako mince dvě strany. Záleží na pohledu, kterým generaci vnímáte. Mezigenerační rozdíly, nepochopení tu byly vždy a budou, názor není jen o tabulkách a srovnáních, ale i o vzájemném respektování.

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit